Home ┬╗ Claudicatio

Fysiotherapie bij Claudicatio Intermittens

Claudicatio intermittens is een benaming voor pijn in de benen ten gevolge van een vernauwing of afsluiting van een slagader in de benen, ook wel het “etalagebeen” genoemd.

Hoe ontstaat Claudicatio Intermittens?

De beenslagaders vervoeren zuurstofrijk bloed van het hart naar de beenspieren. Slagader-verkalking (atherosclerose) kan vernauwingen of verstoppingen in de slagaders veroorzaken. Door de vernauwing kan de bloedstroom onvoldoende toenemen bij inspanning. Er ontstaat dan zuurstoftekort. Bij een tekort aan zuurstof produceren de spieren verzurende afvalstoffen, die pijnkrampen in de spieren veroorzaken.

Klachten bij claudicatio intermittens

Pijn tijdens het lopen is het belangrijkste verschijnsel bij etalagebenen. Veel pati├źnten met claudicatio intermittens voelen zich minder energiek, zijn vaak emotioneler en slapen slechter. Zij voelen zich beperkt in hun (dagelijkse) activiteiten, vooral wat betreft werk, vakantie, huishoudelijke en sociale activiteiten.
Andere klachten van een vernauwing kunnen zijn: koude voeten, ontbreken van onderhuidse vetlaag, verlies van haar op voeten en tenen, droge schilferende huid, verdikte teennagels (vaak met schimmel-infectie) en vertraagde nagelgroei.

Werkwijze van de fysiotherapeut bij Claudicatio Intermittens

De fysiotherapeut bespreekt uw klachten en met name uw (beperkte) bewegingsmogelijkheden. Ter ondersteuning maakt de fysiotherapeut gebruik van een aantal vragenlijsten. Voor het vaststellen van uw maximale loopafstand en conditie doet u een test op de loopband. Dit onderzoek wordt gedurende de trainingsperiode regelmatig herhaald om het effect van de looptraining te bepalen. Op basis van de resultaten van de looptest en uw klachtenpatroon stelt de fysiotherapeut samen met u een persoonlijk trainingsschema op. U wordt daarbij in eerste instantie intensief begeleid. Uit onderzoek blijkt namelijk dat gesuperviseerde looptraining effectiever is dan een eenmalig loopadvies.
Het trainingsschema bestaat niet alleen uit lopen, maar ook uit fietsen, spierversterkende oefeningen en scholing van het looppatroon. voor behoud van het behaalde resultaat is het uitermate belangrijk om een trainingsschema te onderhouden en een gezonde leefstijl te ontwikkelen.