Home » Claudicatio

Claudicatio Intermittens behandeling bij fysiotherapie Zaltbommel

Als u last heeft van Claudicatio Intermittens of etalagebenen, kunt u bij onze fysiotherapie in Zaltbommel terecht voor een behandeling. Claudicatio intermittens is een benaming voor pijn in de benen ten gevolge van een vernauwing of afsluiting van een slagader in de benen, ook wel het “etalagebeen” genoemd.

Laat Claudicatio Intermittens behandelen bij een fysiotherapie in Zaltbommel

De beenslagaders vervoeren zuurstofrijk bloed van het hart naar de beenspieren. Slagaderverkalking (atherosclerose) kan vernauwingen of verstoppingen in de slagaders veroorzaken. Door de vernauwing kan de bloedstroom onvoldoende toenemen bij inspanning. Er ontstaat dan zuurstoftekort. Bij een tekort aan zuurstof produceren de spieren verzurende afvalstoffen, die pijnkrampen in de spieren veroorzaken. Deze pijn (Claudicatio Intermittens of etalagebenen) vereist een deskundige behandeling bij Fysiotherapie van den Donk in Zaltbommel.

Klachten bij Claudicatio Intermittens

Pijn tijdens het lopen is het belangrijkste verschijnsel bij etalagebenen. Bij Claudicatio Intermittens of etalagebenen voelen veel patiënten met een behandeling in onze fysiotherapie in Zaltbommel zich minder energiek. Daarnaast zijn ze vaak emotioneler en slapen ze slechter. Zij voelen zich beperkt in hun (dagelijkse) activiteiten; vooral wat betreft werk, vakantie, huishoudelijke en sociale activiteiten. Andere klachten van een vernauwing kunnen zijn: koude voeten, ontbreken van onderhuidse vetlaag, verlies van haar op voeten en tenen, droge schilferende huid, verdikte teennagels (vaak met schimmelinfectie) en vertraagde nagelgroei.

Werkwijze bij een behandeling van etalagebenen bij ons in Zaltbommel

Bij een behandeling van Claudicatio Intermittens of etalagebenen in onze fysiotherapie in Zaltbommel, bespreekt de fysiotherapeut uw klachten en met name uw (beperkte) bewegingsmogelijkheden. Ter ondersteuning maakt de fysiotherapeut gebruik van een aantal vragenlijsten. Voor het vaststellen van uw maximale loopafstand en conditie doet u een test op de loopband. Dit onderzoek wordt gedurende de trainingsperiode regelmatig herhaald om het effect van de looptraining te bepalen. Op basis van de resultaten van de looptest en uw klachtenpatroon stelt de fysiotherapeut met u een persoonlijk trainingsschema op. U wordt daarbij in eerste instantie intensief begeleid. Uit onderzoek blijkt namelijk dat gesuperviseerde looptraining effectiever is dan een eenmalig loopadvies. Het trainingsschema bestaat niet alleen uit lopen, maar ook uit fietsen, spierversterkende oefeningen en scholing van het looppatroon. Voor behoud van het behaalde resultaat is het uitermate belangrijk om een trainingsschema te onderhouden en een gezonde leefstijl te ontwikkelen.

Maak direct een afspraak voor een behandeling

Denkt u last te hebben van Claudicatio Intermittens of etalagebenen en wilt u hiervoor een behandeling in onze fysiotherapie in Zaltbommel? Maak dan een afspraak via het contactformulier of door te bellen naar 0418 510 492. U kunt ons ook bereiken voor andere klachten, waaronder hartfalen en klachten na corona. Wij helpen u graag.