Fysiotherapie – Zaltbommel

Fysiotherapie

Een fysiotherapeut is een deskundige op het gebied van klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat (gewrichten, kapsels, banden en spieren). Er zijn therapeuten geschoold in de technieken Mulligan, McKenzie en Dry Needling.

Bij een eerste bezoek, zal de fysiotherapeut middels vraag en gesprek uw klacht proberen te achterhalen. Hierna volgt een lichamelijk onderzoek. Samen wordt met u het probleem doorgesproken en kan er een behandelplan worden opgesteld.

Alle therapeuten in het Centrum Fysiotherapie en Bewegen zijn BIG- en CKR-geregistreerd. Dit wil zeggen dat zij de 4-jarige HBO-opleiding Fysiotherapie hebben afgerond en momenteel bij- en nascholing volgen om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen de fysiotherapie. Zo hebben verschillende therapeuten zich verder geschoold, lees hieronder meer over de therapie├źn volgens McKenzie en Mulligan, triggerpointtherapie en functionele looptraining.

Er zijn meerdere algemeen fysiotherapeuten werkzaam binnen Centrum Fysiotherapie en Bewegen. Kijk wie wij zijn bij Team. Voor het maken van een afspraak of contactgegevens, kunt u kijken bij Afspraken en Openingstijden.

Mulliganmckenzie
Met de Mulligan methode worden gewrichtsklachten behandeld, waarbij wordt uitgegaan van een positiefout van het gewricht. De therapeut stuurt het gewricht in de juiste richting (repositioneren), terwijl de pati├źnt actief een beweging uitvoert. Deze beweging moet volledig pijnvrij zijn. De verbeterde sporing van het gewricht kan een snel herstel geven.

McKenzie
De McKenzie methode is zeer geschikt voor rugklachten, waarbij wordt uitgegaan van het centralisatiefenomeen. Wanneer er uitstralende pijn is naar de ledematen, blijkt vaak dat bepaalde bewegingen zorgen voor afname van de uitstralende pijn. De pijn verplaatst zich naar het centrum: de rug. Na een gedegen onderzoek, richt de behandeling zich op zelfredzaamheid: met oefeningen leert u uw herstel zoveel mogelijk te bespoedigen. Indien nodig zal de therapeut de therapie aanvullen met andere technieken.

Functionele Looptraining
Lopen ligt aan de basis van ons bewegingspatroon. De manier waarop we lopen kan zodoende een grote invloed uitoefenen op klachten. Het kan zijn dat u in het verleden een blessure heeft gehad, waardoor u anders bent gaan lopen. Mogelijk heeft u dit zelf al automatisch gecorrigeerd, maar het is ook mogelijk dat het veranderde looppatroon is blijven bestaan. Het kan bijvoorbeeld leiden tot voetklachten, knieklachten, heupklachten of lage rugpijn. Functionele looptraining kan dan uitkomst bieden, om te beoordelen of u een goed looppatroon heeft en om u zonodig te helpen om het weer te optimaliseren.

Triggerpoints